Hoeveel eiwitten heb je nodig?

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on reddit
Reddit

Wij maken gebruik van affiliate links. Wij ontvangen een kleine commissie wanneer je een product koopt via onze links.

Hoeveel eiwitten heb je nodig? Dat is een vraag die vaak voorbijkomt wanneer je je bezighoudt met sporten. Het maakt niet uit of je wielrenner, krachtsporter of voetballer bent. Het innemen van voldoende eiwitten is namelijk erg belangrijk. Eiwitten zorgen er niet alleen voor dat je spieren kunnen herstellen, maar stelt de spieren ook in staat om te groeien. Daarnaast kan het innemen van voldoende eiwitten ernstige blessures voorkomen. Dit laatste is natuurlijk erg belangrijk wanneer je intensieve krachtsporten beoefent. Hoeveel eiwitten je nodig hebt en wat je daarbij kan helpen lees je in dit artikel.

Lees ook:

Hoeveel eiwitten heb je nodig per dag?

Hoeveel eiwitten heb je nodig per dag?

Hoeveel eiwitten jij per dag nodig hebt is helemaal afhankelijk van je geslacht en levensstijl. Iemand die veel bezig is met krachttraining heeft bijvoorbeeld meer eiwitten nodig dan iemand die minder veel aan beweging doet. Eiwitten zijn namelijk bouwstenen voor het lichaam. Door voldoende eiwitten in te nemen bevorder je de spiergroei, terwijl je bij een te lage inname juist spiergroei kunt verliezen. Daarnaast kan een tekort aan eiwitten leiden tot zware blessures en dat willen we natuurlijk voorkomen.

Gemiddeld genomen dient een mens 0,8 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht in te nemen om aan de minimale hoeveelheid te voldoen. Wanneer je dus 75 kilo weegt moet je 60 gram eiwitten binnen zien te krijgen, 75 x 0,8 is immers 60. Hieronder kun je snel en gemakkelijk je benodigde eiwitten berekenen. [Bron: Alles over Sport]

Lees ook:  Waarom jeukt mijn baard?

Let op: dit is het aantal eiwitten dat je nodig hebt in een normale situatie

Wat zijn eiwitrijke producten?

Hoeveel eiwitten heb ik nodig als krachtsporter?

Zoals we eerder al kort benoemden zijn er bepaalde groepen mensen die meer eiwitten nodig hebben per dag. Wanneer je bijvoorbeeld veel aan krachttraining doet zul je ook meer eiwitten in moeten nemen. Eiwitten zijn namelijk de bouwstenen voor het lichaam, waardoor je lichaam beschikt over voldoende stoffen om je spieren te kunnen laten groeien. Iemand die veel aan krachtsport doet heeft gemiddeld 1,6 tot 2,2 gram eiwitten nodig per kilo lichaamsgewicht.

Hoe krijg ik voldoende eiwitten binnen?

Als het goed is weet je nu ongeveer hoeveel eiwitten jij per dag nodig hebt. Nu aan jouw de taak om voldoende eiwitten in te nemen. Let dus goed op dat het aantal eiwitten overeenkomt met jouw levensstijl. Wanneer je dus niet actief bezig bent met krachtsport, is het ook niet aan te raden om teveel eiwitten in te nemen. Je lichaam kan deze eiwitten dan namelijk niet verbanden, waardoor je een paar kilo’s aan zult komen.

Het binnenkrijgen van voldoende eiwitten kan best lastig zijn. Gelukkig zijn er voldoende producten die voldoende eiwitten bevatten, zoals ei, zuivel, kip en vis. Probeer je voedingsschema aan te passen en hanteer een eiwitrijk dieet. Wanneer je het lastig vindt om voldoende eiwitten binnen te krijgen kun je ook eiwitshakes gebruiken om aan je dagelijkse behoefte te kunnen voldoen. Hier lees je wat de voordelen zijn van eiwitshakes.

Lees ook:

wanneer moet ik eiwitten innemen?

Wanneer moet ik deze eiwitten innemen?

Er zijn veel fabels rondom het innemen van eiwitten. Zo zou de timing van de inname erg belangrijk zijn. Daarom nemen veel sporters vaak na een training zo’n eiwitshake. Uit onderzoek is gebleken dat de inname over de hele dag veel belangrijker is dan de timing van de inname. Focus je dus niet teveel op de timing van je eiwitten, maar zorg dat je voldoende eiwitten binnenkrijgt door een gezond en gevarieerd dieet. Meer informatie over eiwitten voor of na het sporten lees je hier.

Wat zijn eiwitrijke producten?

  • Kipfilet
  • Varkenshaas
  • Biefstuk
  • Tonijn
  • Gerookte zalm
  • Parmezaanse kaas
  • Zachte kaas
  • Magere kwark
  • Boerenkool
  • Broccoli
  • Spruitjes
  • Avocado
  • Bonen
  • Havermout
  • Volkorenpasta
  • En natuurlijk eiwitshakes

Hier lees je meer artikelen in deze categorie

Lees verder