Eiwitshakes voor of na het sporten? De waarheid over eiwitshakes

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on reddit
Reddit

Wij maken gebruik van affiliate links. Wij ontvangen een kleine commissie wanneer je een product koopt via onze links.

Eiwitshakes voor of na het sporten? Dit is een vraag die veel gesteld wordt door fanatieke sporters. Eiwitshakes worden vaak gebruikt om op een vlugge, gemakkelijke manier eiwitten binnen te krijgen. Toch weten veel sporters niet wanneer zij een eiwitshake in moeten nemen. Er is dan ook flink wat onduidelijkheid over de timing en de frequentie van het nemen van eiwitten. In dit artikel leggen we je uit wanneer je het beste je eiwitshake kunt nemen.

waarom zijn eiwitten zo belangrijk?

Waarom zijn eiwitten zo belangrijk?

Wanneer je sport zet je je spieren aan het werk. Deze spieren moeten na een training weer herstellen en daar zijn eiwitten voor nodig. Wanneer je niet voldoende eiwitten binnenkrijgt kun je last krijgen van blessures. Eiwitten kun je binnenkrijgen via je dagelijkse voeding, maar er zijn ook veel sporters die eiwitshakes gebruiken om aan de aanbevolen eiwitten te komen. Ben je benieuwd hoeveel eiwitten jij nodig hebt? Dat kun je hier berekenen.

Ben je benieuwd naar de voordelen van eiwitshakes? Lees dan dit artikel.

Waarom eiwitshake na het sporten?

Waarom eiwitshake na het sporten?

Veel sporters denken dat het innemen van een eiwitshake na het sporten een must is. Meestal nemen fanatieke krachtsporters dan ook een eiwitshake binnen 30 tot 60 minuten na een training. Het lichaam zou namelijk deze stoffen nodig hebben, zodat de spieren in het lichaam zo snel mogelijk kunnen herstellen. Uit onderzoek is echter gebleken dat deze periode veel langer is, waardoor je niet perse direct na je training een eiwitshake hoeft te nemen. Je kunt dus best even wachten met het innemen van een eiwitshake na je training.

Lees ook:  Koolhydraatarm eiwitrijk dieet recepten: onze top 4

Het is veel belangrijker dat je over de gehele dag voldoende eiwitten binnenkrijgt, zodat je lichaam voldoende stoffen heeft om je spieren te laten herstellen.

Eiwitshakes voor of na het sporten?

Het maakt dus niet uit wanneer je een eiwitshake neemt. Het is veel belangrijker dat je voldoende eiwitten binnenkrijgt over de hele dag, zodat je lichaam voldoende bouwstoffen heeft om je spieren te herstellen. Laat je dus niet van de wijs brengen door anderen. Er is overigens niets mis met het gebruiken van eiwitshakes, maar de dagelijkse behoefte aan eiwitten zijn ook gemakkelijk uit je voeding te halen. Daarnaast zijn eiwitshakes vaak aan de dure kant, waardoor je onnodig veel geld kwijt bent. Ook kunnen eiwitshakes zorgen voor een overschot aan eiwitten in het lichaam. Wanneer je deze eiwitten niet verbrandt gaat het lichaam deze eiwitten opslaan als vet. Wanneer je dagelijks in de gym te vinden bent is dit natuurlijk niet wat je wilt!

Lees verder