Dit gebeurt er wanneer je stopt met cafeïne

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on reddit
Reddit

Wij maken gebruik van affiliate links. Wij ontvangen een kleine commissie wanneer je een product koopt via onze links.

Stoppen met cafeïne is een populaire trend aan het worden. Voor sommige mensen is het een goed voornemen, anderen willen stoppen met cafeïne door de positieve gevolgen. Wat gebeurt er precies wanneer je besluit om te stoppen met de inname van cafeïne? Dat leggen we je haarfijn uit in dit artikel!

in welke producten zit cafeïne?

In welke producten zit cafeïne?

Cafeïne zit in meer producten dan je denkt. Wanneer we het hebben over cafeïne denken veel mensen aan koffie. Dit is logisch, want dit is de meest bekende cafeïne houdende drank. Er zijn echter veel meer producten die cafeïne bevatten, zoals:

  • Thee
  • Frisdranken
  • Chocolade
  • Ijs
  • Medicijnen

Tegenwoordig krijg je al snel veel cafeïne binnen, doordat het in veel verschillende producten aanwezig is.

wat zijn de voordelen van cafeïne?

Wat zijn de voordelen van cafeïne?

Cafeïne krijgt van sommigen een negatief label, maar er zijn erg veel voordelen te noemen over deze werkende stof. We hebben even een paar voordelen voor je op een rijtje gezet:

  • Ook dranken met cafeïne leveren vocht aan het lichaam
  • Stimuleert concentratie en prestaties
  • Verhoogde energie
  • Verbetert het geheugen
  • Minder kans op diabetes, beroertes en kanker [Bron: Voedingscentrum]

Wat zijn de nadelen van cafeïne?

Er zijn ook een aantal nadelen te benoemen over cafeïne. Veel van deze nadelen ontstaan wanneer er een te hoge inname van cafeïne plaatsvindt. Een te hoge inname ligt rond de 500 mg tot 600 mg. Dit zijn de nadelen van (te) veel cafeïne:

  • Slapeloosheid
  • Nervositeit
  • Vaker moeten plassen
  • Rusteloosheid
  • Verhoogde hartslag
  • Maagklachten
  • Geprikkeld zijn [Bron: Mens en Gezondheid]
wat gebeurt er als ik stop met cafeine?

Wat gebeurt er als ik stop met cafeïne?

In principe treden er normaal gesproken weinig negatieve effecten op na de inname van cafeïne. Toch kan het lonen om de inname van cafeïne te verminderen of zelfs helemaal te stoppen met het innemen van cafeïne. Zo zijn sommige mensen erg gevoelig voor cafeïne, waardoor er negatieve effecten op kunnen treden. Ook kan een te hoge dosis cafeïne nadelige gevolgen hebben.

Misschien wil jij wel stoppen met het innemen van cafeïne, maar wat gebeurt er dan precies en wat kun je dan verwachten?

Je krijgt te maken met ontwenningsverschijnselen

Wanneer je stopt met het innemen van cafeïne krijg je natuurlijk te maken met de nodige ontwenningsverschijnselen. Zo krijgen veel mensen last van prikkelbaarheid, vermoeidheid en hoofdpijn. Ook geven sommige mensen aan dat ze zich slecht kunnen concentreren. Het is natuurlijk belangrijk om te beseffen dat deze ontwenningsverschijnselen tijdelijk zijn en na een tijdje gewoon verdwijnen.

De nachtrust wordt beter

Cafeïne heeft een negatieve impact op de slaapkwaliteit. Wanneer je stopt met cafeïne zul je beter slapen en word je minder moe wakker. Deze effecten merk je niet meteen, maar op de langere termijn ga je dezen zeker merken.

Je wordt rustiger

Cafeïne kan je een opgejaagd gevoel geven. Cafeïne verhoogt de bloeddruk en zet je lichaam in een soort vluchtstand door de afgifte van adrenaline. Sommige mensen zijn hier erg gevoelig voor, waardoor ze zich vaak rustiger voelen wanneer ze stoppen met het innemen van cafeïne.

ontwenningsverschijnselen wanneer je stopt met cafeïne

Hier lees je meer artikelen in deze categorie.

Lees verder