Top 10 beste mindfulness boeken

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on reddit
Reddit

Wij maken gebruik van affiliate links. Wij ontvangen een kleine commissie wanneer je een product koopt via onze links.

Ben jij geïnteresseerd in mindfulness of ben je misschien al veel bezig met mindfulness? Dan kan het best interessant zijn om een goed boek te lezen over mindfulness. Wat mindfulness precies is vertellen we je in dit artikel. Ook vertellen we je wat de resultaten zijn van mindfulness. Daarnaast hebben we een lijstje gemaakt met de top 10 beste mindfulness boeken om te lezen. In deze lijst staan boeken die voor iedereen geschikt zijn, dus ook een boek over mindfulness voor beginners.

Lees ook:

Wat is mindfulness?

Wat is mindfulness?

Eerst is het belangrijk om even kort uit te leggen wat mindfulness precies is. Er zijn namelijk nogal wat misvattingen rondom dit onderwerp. Veel mensen vinden het nogal zweverig klinken, waardoor er een negatief label rondom mindfulness heerst.

Mindfulness heeft echter niets met zweverigheid en spiritualiteit te maken. Mindfulness, ook wel achtzaamheid genoemd, is het bewust aandacht geven aan het huidige moment zonder hier een oordeel over te hebben. Door je te focussen op het huidige moment, wordt je bewuster van je gedachten, gevoelens, sensaties in het lichaam en van je omgeving. In principe is het een soort aandachtstraining, waarmee je je alertheid kunt trainen. Uiteraard zijn hier allemaal voordelen aan gebonden. Ook de voordelen van mindfulness leggen we even kort aan je uit.

Wat zijn de voordelen van mindfulness?

Juist omdat mindfulness een omstreden onderwerp is, is er ook veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar dit onderwerp. Hierdoor is er inmiddels veel bekend over de voordelen van mindfulness. De voordelen zetten we even voor je op een rijtje.

Mindfulness kan stress verminderen

Dit is eigenlijk dé reden waarom mensen beginnen met het beoefenen van mindfulness. We leven in een maatschappij waarin veel van ons wordt gevraagd. Je moet altijd snel en je dagen zijn vaak helemaal volgepland. Hierdoor vergeet je te ontspannen en tot jezelf te komen.

Doordat we vaak opgejaagd zijn, verkeerd het lichaam in de fight or flight modus. Hierdoor kan je lichaam helaas lastig ontspannen en herstellen van de spanningen die je in je leven ervaart. Doordat je niet meer kan ontspannen, kunnen er allerlei verschillende klachten tevoorschijn komen. Denk hierbij aan spanningshoofdpijn, een slechte nachtrust, geprikkeldheid, chronische stress en soms zelfs burn-outs. Gelukkig kan mindfulness helpen bij het ontspannen, waardoor je uiteindelijk minder stress zult ervaren.

Door mindfulness te beoefenen stel je je lichaam in staat om te ontspannen en kun je dus uit de fight or flight modus komen. Hierdoor krijg je meer rust, creativiteit en focus, waardoor je stress tegen kunt gaan. Hoe dat precies allemaal in z’n werk gaat leggen we zometeen even aan je uit.

Door mindfulness kun je eindelijk stoppen met piekeren

Lig je wel eens nachten lang wakker, omdat je aan het piekeren bent? Je kunt piekeren om allerlei verschillende redenen. Misschien heb je nog een rekening die je moet betalen, misschien verloopt je relatie momenteel niet zoals je wilt of heb je ruzie op je werk. Gelukkig kan mindfulness je helpen bij het stoppen met piekeren.

Soms is het logisch dat je piekert over bepaalde zaken. Sommige dingen hebben een grote impact op je leven, waardoor je automatisch zorgen krijgt over een bepaald onderwerp. Toch zijn er ook zaken waar we over piekeren die zinloos zijn. Wanneer je mindful gaat leven krijg je inzicht in zinloze gedachtes, waardoor je deze gedachten gemakkelijker los kunt gaan laten. Door mindfulness maak je kennis met je gedachtepatroon, waardoor je gemakkelijker kunt stoppen met piekeren.

Je concentratie wordt beter

Goede concentratie is belangrijk. Wanneer je je goed kunt concentreren doe je je werk beter en word je over het algemeen een stuk productiever. Daarnaast wordt de kans op verslavingen ook kleiner wanneer je in staat bent om je beter te concentreren.

Met mindfulness word je je bewuster van het moment. In principe is het een soort aandachtstraining, waardoor je concentratie steeds een stukje beter wordt. Uit verschillende studies is bijvoorbeeld gebleken dat mensen die mindfulness beoefenen zich beter én langer kunnen concentreren. Wie wil dat nou niet?

Je gaat minder angst ervaren door mindfulness

In principe gaat angst hand in hand met piekeren. Wanneer we over bepaalde situaties nadenken, denken we ook vaak na over de dingen die allemaal mis kunnen gaan. We fantaseren over doemscenario’s, waardoor we vaak een angstig gevoel krijgen.

Lees ook:  Online geld verdienen in 2021: de beste manieren om online geld te verdienen

Natuurlijk is het belangrijk om goed voorbereid te zijn op de toekomst, maar door vaak over doemscenario’s na te denken kun je chronische stress ervaren. Dit geeft niet alleen een onprettig gevoel, maar is ook nog eens schadelijk voor je gezondheid. Door mindfulness leer je hoe je met angst om kunt gaan. Je krijgt beter inzicht in je gedachtepatroon, waardoor je angst kunt overwinnen.

Mindfulness maakt je gelukkiger en kan helpen bij (lichte) depressies

Door mindfulness effectief toe te passen in je leven, word je gelukkiger. Je gaat de dingen om je heen gewoonweg meer waarderen, waardoor je meer geluk in het leven zal ervaren. Misschien ga je juist ook wel wat meer de kleinere dingen waarderen. Dit zijn vaak dingen waar je normaal gesproken niet bij stil zou staan.

Hierdoor kan mindfulness klachten van (lichte) depressies verlichten en soms zelfs doen verdwijnen. Wanneer je last hebt van depressieve gevoelens is het natuurlijk altijd raadzaam om hier medische hulp voor te zoeken. Zo word je op de beste manier geholpen. Toch kan mindfulness je al een zetje in de goede richting geven. Deze techniek wordt zelf ingezet bij het behandelen van depressies om eventuele terugvallen te voorkomen.

Mindfulness heeft een positieve invloed op je relaties

Mindfulness kan ook helpen bij het verbeteren van je relaties. Door mindfulness kun je je namelijk beter verplaatsen in de ander, waardoor je een diepere band kunt gaan creëren met mensen om je heen.

Je kunt je niet alleen goed verplaatsen, maar het wordt ook gemakkelijker om je gevoelens uit te drukken naar je omgeving. Hierdoor gaan mensen om je heen jou beter begrijpen en kun je een diepere connectie aangaan met deze mensen. Dit is allemaal het gevolg van innerlijke rust die mindfulness creëert.

Hoe werkt mindfulness?

Hoe werkt mindfulness?

Mindfulness klinkt voor sommigen een beetje vaag en ongeloofwaardig, waardoor het lastig kan zijn om hiermee écht een begin te maken. De boeken in de onderstaan de lijst geven je vaak een stappenplan over hoe je mindfulness uit kunt voeren. Toch hebben wij een paar stappen voor je op een rijtje gezet, zodat je een beetje een idee kunt krijgen over hoe je mindful kunt worden.

Wat heb ik nodig voor mindfulness?

Voordat je begint aan je mindfulness-sessie heb je de volgende dingen nodig:

  • Een rustige omgeving waar je niet wordt gestoord
  • Eventueel een koptelefoon
  • Een lekker zittende stoel of een bed
  • Vertrouwen en een positieve mindset

Je hebt dus geen dure dingen nodig om met mindfulness te kunnen beginnen. Daardoor is deze techniek door iedereen toe te passen. Ideaal toch?

Hoe kan ik beginnen met mindfulness?

Door de volgende stappen uit te voeren, kun je een begin maken met mindfulness. Mindfulness beheersen vergt tijd, dus verwacht niet dat je je na de eerste sessie meteen rustiger en vrolijker voelt. Door de oefeningen toe te passen binnen je dagelijkse routine, zul je merken dat je een stuk minder stress gaat ervaren.

Om mindfulness te beoefenen volg je de volgende stappen:

  • Het is belangrijk om je écht te concentreren op het hier en nu. Zet je telefoon uit, doe de ramen dicht en zorg dat je niet gestoord kan worden. Op deze manier is deze sessie het meest effectief.

  • De kans is groot dat je benieuwd bent over je eerste sessie en dat je misschien wel een beetje sceptisch bent. Het is belangrijk om al deze gedachten en oordelen los te laten. Daarnaast is het belangrijk om even nergens anders aan te denken. Hierdoor word je alleen maar afgeleid.

  • Deze oefening kan je zo lang en kort maken als je zelf wilt. Voor beginners raden wij een sessie aan van 10 minuten. Je kunt ervoor kiezen om je ogen te sluiten, maar wanneer je dit niet prettig vindt kun je er ook voor kiezen om je ogen open te houden en je te focussen op één punt binnen de kamer.

  • Haal nu heel rustig adem. Adem in door je neus en adem uit door je mond. Focus je nu alleen maar op je ademhaling en denk dus niet aan andere dingen. Voel hoe je longen zich expanderen wanneer je inademt en voel hoe je lichaam weer in de normale staat verkeert wanneer je uitademt.

  • Door deze stappen 10 minuten lang uit te voeren zul je lichamelijke rust gaan ervaren. Het is belangrijk om te beseffen dat mindfulness een kwestie is van trainen. Verwacht dus geen grote successen na je eerste sessie, maar blijf de oefening herhalen om uiteindelijk innerlijke rust te kunnen ervaren.

Je kunt ook de stappen volgen in de onderstaande video.

Apps voor mindfulness

In het begin kan het best een beetje lastig zijn om mindfulness op eigen kracht te beoefenen. Daarom kan het handig zijn om een app te gebruiken die je bij deze sessies kan begeleiden. Wij raden De Mindfulness App aan. Deze app is gebruiksvriendelijk en helpt je van begin tot eind door je eerste sessies. Daarnaast is deze app zowel te krijgen voor iOS als Android, waardoor iedereen deze app kan gaan installeren.

De beste mindfulness boeken top 10

De beste mindfulness boeken top 10

Nu je weet wat mindfulness is en hoe je het uitvoert, is het tijd om de beste boeken over mindfulness voor je op een rijtje te zetten. Bij het kiezen van een boek is het belangrijk om na te denken over de ervaring die jij hebt met mindfulness. Ben je een beginner of heb je mindfulness al vaker beoefend? Door hier goed over na te denken weet je zeker dat je een boek kiest dat goed bij jou past. Ben je klaar voor de top 10? Daar gaan we!

Master Your Mindset

In Master Your Mindset lees je hoe je je eigen denkwijze kunt gaan begrijpen. Doordat je je gedachtepatroon leert te begrijpen, kun je deze ook effectief leren veranderen. Hierdoor word je niet alleen een stuk gelukkiger, maar kun je ook de kwaliteit van je leven verbeteren.

Lees ook:  Bar van pallets maken: hoe doe je dat?

Dit boek leert je nadenken over dingen die je echt wilt bereiken. Om dit mogelijk te maken heeft de schrijver een vragenlijst opgesteld om te kijken wie jij als persoon bent. Daarnaast beschikt dit boek over een twaalfstappenstratiegie, zodat jij een stappenplan kunt volgen om jouw doelen te kunnen behalen.

Het boek is geschreven door Michael Pilarczyk en is ontzettend succesvol. De reviews online zijn positief en er is net een herziene druk verschenen van dit boek. Redenen genoeg om dit boek eens aandachtig door te nemen!

master your mindset
Bekijken op Bol.com

Dingen die je alleen ziet als je er de tijd voor neemt

Dit boek staat helemaal in het teken van rust vinden in deze drukke wereld. Deze Koreaanse megabestseller is een absolute hit en heeft op Bol.com al meer dan 500 reviews met een gemiddelde beoordeling van een 4,5 uit 5. Dat moet toch wel goed zijn?

Het boek helpt je bij het vinden van rust en kalmte in het moderne, drukke leven. Het legt je uit hoe je mindful kunt worden en dus beter kan omgaan met negatieve emoties, woede en jaloezie. Dit boek probeert je niet alleen op te vrolijken, maar laat je ook zien welke dingen écht belangrijk zijn in het leven, zoals relaties. Daarnaast bevat dit boek prachtige illustraties die bedoelt zijn om je even tot rust te brengen tijdens het leven. We kunnen wel stellen dat dit boek helemaal in stijl is geschreven van mindfulness.

Dit boek is te verkrijgen als E-book, luisterboek en als hardcover. Keuzes genoeg dus! Wat ons betreft is er eigenlijk geen reden te vinden om dit boek niet te lezen.

De dingen die je alleen ziet als je er de tijd voor neemt
Bekijken op Bol.com

Mindfulness voor beginners

Heb je nog niet zoveel ervaring op het gebied van mindfulness, maar wil je je er wél in gaan verdiepen? Dan is dit het geschikte boek voor jou!

In mindfulness voor beginners legt John Kabat-Zinn je gedetailleerd uit wat de basis is van mindfulness. Dit boek neemt je mee in 5 verschillende delen van mindfulness, namelijk beginnen, volhouden, verdiepen, rijpen en oefenen. Je leert niet alleen de basis, maar het boek legt je ook duidelijk uit wat het effect van mindfulness is op je gezondheid.

Bij het kopen van dit boek krijg je ook toegang tot online bestanden die je kunt gebruiken tijdens je mindfulness-sessies. Deze bestanden helpen je door de sessies heen, waardoor je echt bekend kunt worden met deze techniek. Voor beginners is dit dus een absolute must-read!

mindfulness voor beginners
Bekijken op Bol.com

Het 6 minuten dagboek

Ben je misschien wat praktischer ingesteld en wil je wat meer met je handen aan de gang in plaats van een boek te lezen? Dan is dit boek misschien wel iets voor jou!

Dit boek maakt gebruik van positieve psychologie. Je maakt een gewoonte van het schrijven over je dag. Hierdoor leer je te reflecteren, waardoor je jezelf elke dag kunt blijven verbeteren. Daarnaast maakt dit boek gebruik van een gewoontetracker, waardoor je goede gewoontes leert op te bouwen en slechte gewoontes leert af te leren.

Naast dat dit boek een mindfulnessdagboek bevat, heeft het ook een dankbaarheidsdagboek en een succesdagboek. Hierdoor ben je niet alleen maar bezig met reflecteren, maar maak je ook tijd vrij voor positiviteit. Door praktisch aan de slag te gaan, kan dit boek je helpen om mindfulness toe te passen in je leven.

Het 6 minuten dagboek
Bekijken op Bol.com

12 Rules for Life

Dit is een boek die je in de meeste lijsten niet voorbij ziet komen en dat is zonde. In dit boek lees je over 12 belangrijke dingen in het leven. Deze 12 aspecten spelen een grote rol en een verandering in deze aspecten kan je leven veranderen.

Jordan B. Peterson vertelt in dit boek wat de belangrijkste aspecten zijn in het leven. Het geeft je inzicht in jouw huidige situatie en hoe je deze situatie op een positieve manier kunt gaan veranderen. Zo gaat het boek onder andere over de mensen in je leven en hoe je om moet gaan met de hectische wereld waarin wij leven.

Lees ook:  5 leukste drankspellen om te spelen met je vrienden!

Naast dat dit boek je kan helpen om mindful te leven, helpt dit boek ook om je te blijven ontwikkelen. Zo kun jij jezelf blijven ontwikkelen en, uiteindelijk, een gelukkiger leven hebben.

12 rules for life
Bekijken op Bol.com

Het nieuwe ademen

We proberen allemaal aan onze gezondheid te werken. We willen afvallen door gezonder te eten, we gaan vaker naar de sportschool en proberen stress tot een minimum te beperken in ons leven. Maar let jij wel eens op je ademhaling?

We ademen gemiddeld 25.000 keer per dag zonder dat we hier bewust van zijn. Niets is belangrijker voor je gezondheid dan ademhalen. Waarschijnlijk weet je dit allang, maar adem jij wel goed? Ademhalen op een goede manier verbetert prestaties, kan organen verjongen en kan zelfs astma verhelpen. Ook tijdens mindfulness zul je veel gebruik maken van je ademhaling. Daarom is het juist zo belangrijk om te beseffen hoe je op een gezonde manier kunt gaan ademhalen.

Ook dit boek is verkrijgbaar als E-book en als paperback, waardoor het voor iedereen mogelijk is om dit boek te gaan lezen. De reviews over dit boek zijn lovend. Wanneer je mindfulness serieus neemt is dit zeker een aanrader!

het nieuwe ademen
Bekijken op Bol.com

Leef meer, denk minder

In dit boek vertelt Pia Callesen hoe je ein-de-lijk kunt stoppen met het eindeloze gepieker. Ook mindfulness leert je dit, waardoor dit boek een ideale aanvulling is.

Piekeren kan je somber maken en kan soms zelfs depressies veroorzaken. In dit boek legt Pia uit hoe je je denkprocessen onder controle kunt krijgen, zodat je je snel weer beter kunt gaan voelen en kunt stoppen met piekeren. Je leert dan ook hoe je je aandacht en concentratie kunt beheersen, waardoor je ook kunt bepalen hoeveel aandacht je aan je gedachten besteedt.

Pia Callesen is niet zomaar iemand, ze is namelijk gespecialiseerd in Meta Cognitieve Therapie. Ze is al ruim 15 jaar werkzaam in dit vak, waardoor de materie uit het boek ook goed onderbouwd is. Ben jij een echte piekeraar en kun je niet wachten met doemdenken? Dan is dit het geschikte boek voor jou!

Het boek is verkrijgbaar als E-book en als paperback.

leef meer, denk minder
Bekijken op Bol.com

Think and Grow Rich

Think and Grow Rich is een absolute klassieker. Het origineel komt alweer uit 1937, maar het is nog steeds één van de bestverkochte boeken in Nederland. Wereldwijd zijn er inmiddels meer dan 70 miljoen exemplaren van dit boek verkocht. Dit boek is vooral geschikt voor mensen die carriere willen maken en op zoek zijn naar de juiste mindset.

In dit boek lees je wat de stappen zijn naar een succesvol en voldaan leven. Het boek legt vooral de focus op rijkdom, maar dit boek is ook prima in te zetten op andere vlakken in je leven. In dit boek beschrijft Napoleon Hill de formule die miljoenen mensen een fortuin hebben opgeleverd.

Wil jij carriere maken en ben je op zoek naar de juiste mindset om dit te bereiken? Dan is dit boek van Napoleon Hill het geschikte boek voor jou!

think and grow rich
Bekijken op Bol.com

De Wim Hof methode

Ken jij Wim Hof nog? Dat is die man die altijd vrijwillig in een ijsbad gaat zitten. In dit boek legt Wim Hof uit hoe hij dit voor elkaar krijgt en wat de positieve effecten zijn op je lichaam en geest van deze levenstijl.

In de Wim Hof methode lees je hoe Wim Hof deze resultaten heeft kunnen bereiken. Daarnaast leer je hoe kou, ademhaling en mindset je kunnen helpen bij het overnemen van je geest. Hierdoor kun je dus je denkprocessen drastisch veranderen en dat brengt allerlei verschillende gezondheidsvoordelen met zich mee. Het boek is dus eigenlijk een soort bibliografie waarin je ook nog de nodige dingen kunt leren.

Overigens is dit boek ook nog eens wetenschappelijk onderbouwd, waardoor je zeker weet dat dit boek op waarheid berust.

de wim hof methode
Bekijken op Bol.com

Boom Hulpboek – Voluit Leven

We zijn alweer aangekomen bij het laatste mindfulness boek uit de lijst. We sluiten deze lijst af met een absolute bestseller op het gebied van mindfulness.

Wanneer je last hebt van angst, somberheid, onzekerheid of vermoeidheid geeft dat een onbevredigend gevoel. Veel mensen vechten daarom dagenlang tegen deze gevoelens. In dit boek vertelt Ernst Bohlmeijer hoe deze klachten ontstaan. Daarnaast leer je dat het vechten tegen deze gevoelens geen tot weinig zin hebben. Er worden verschillende alternatieven aangeboden door Ernst, zodat jij minder psychische klachten ervaart in de toekomst.

Bij dit boek worden ook verschillende bestanden aangeboden die je ondersteunen bij je mindfulness-sessies. Wanneer je dus serieus aan de slag wilt gaan met mindfulness is dit het totaalpakket. Het boek is daardoor geschikt voor zowel de beginner als voor de gevorderde.

voluit leven
Bekijken op Bol.com

Dit waren de top 10 beste mindfulness boeken om te lezen, wanneer je serieus met mindfulness wilt gaan beginnen. Wij hopen dat je een geschikt boek hebt kunnen vinden in de lijst. Daarnaast hopen we dat je een beetje meer te weten bent gekomen over mindfulness.

Hier lees je meer artikelen in deze categorie

Lees verder