Netflix staat al sinds jaar en dag min of meer gelijk aan binge-watchen – maar daar kan tegenwoordig misschien verandering in komen.
De Amerikaanse streamingdienst heeft dit jaar immers voor het eerst abonnees verloren, en daar zit de gigantische concurrentie wellicht voor iets tussen.
Netflix moet dus maatregelen treffen, en eentje daarvan is het wellicht stopzetten van de mogelijkheid om te bingen.
Wat is bingen?
Bingen, oftewel binge-watchen, of in Nederland ook wel bekend als “comakijken” or “marathonkijken” is een volledige serie (of toch meerdere afleveringen ervan) op een korte tijd uitkijken, vaak de ene aflevering na de andere.
Jaren geleden, toen Netflix nog de enige grote speler was in de streamingmarkt, maakte het zich enorm populair door series altijd in één klap online te zetten.
Ben je fan van een bepaalde serie, en kwam er een nieuw seizoen uit, dan kon je dat volledige seizoen aan één stuk door bekijken de avond dat het uitkwam.
Dit was indertijd een groot verschil met het standaard systeem dat entertainmentbedrijven en zenders tot op dat moment gebruikten bij het releasen van nieuwe series: een aflevering per week, of om de zoveel tijd, zodat kijkers op hun honger bleven zitten en telkens weer terug moeten keren naar de zender.
Toen Netflix met bingen op de proppen kwam, was dit natuurlijk een schot in de roos en hun enorme populariteit is hier zeker deels aan te danken.
Maar … op dit moment overweegt Netflix het afschaffen van het binge-model, en kan het wel eens zijn dat het volledig verleden tijd is als de andere diensten dit zouden volgen.
Waarom?
Toen Netflix de enige grote streamingdienst op de markt was, kon het zich zonder problemen veroorloven om series meteen volledig online te gooien, want zelfs als mensen die op een avond uitkeken, blijven ze nog geabonneerd.
Er was immers geen andere keuze.
Maar tegenwoordig is de concurrentie moordend, en andere grote streamingdiensten zoals Disney+, HBO Max, Prime Video, Hulu, Apple TV+, Peacock en tal van andere nemen steeds meer van het marktaandeel van Netflix af.
Dat heeft ervoor gezorgd dat het bedrijf dit jaar voor het eerst sinds de oprichting van hun streamingsdienst abonnees verloor, terwijl de andere platforms net klanten binnenhaalden – wellicht de ex-Netflix abonnees.
Dankzij de combinatie van bingen en de vele beschikbare streamingdiensten, is er een interessante trend naar voren gekomen: streaming-hoppen.
Streaming-hoppen
Bij streaming-hoppen sluiten mensen een abonnement af bij een bepaalde dienst, bekijken ze alle series en films die ze willen zien op een korte tijd via bingen … en annuleren ze hun abonnement dan.
Vervolgens gaan ze naar een andere streamingsdienst, kijken daar alles, zeggen het abonnement op, en gaan naar de volgende.
Er is dus een gebrek aan klantenbinding: kijkers blijven niet loyaal bij de ene dienst, enerzijds omdat ze het aanbod volledig kunnen bekijken op een korte periode, en anderzijds omdat er zoveel alternatieven zijn.
Wat doet Netflix eraan?
Eerder al kwam Netflix op de proppen met een nieuwe abonnementsvorm, waarbij je minder moet betalen voor een abonnement, maar waarbij je wel advertenties en reclame moet doorstaan.
Daarnaast zet het bedrijf ook in op nieuwe entertainmentsvormen, vooral dan mobiele games.
Wist je dat je tegenwoordig reeds een paar dozijn gratis mobiele games kan downloaden als je een Netflix abonnement hebt?
Dat het bedrijf dit serieus neemt blijkt uit het feit dat ze dat aanbod tegen het einde van 2022 willen verdubbelen, en dat ze exclusieve games produceren gebaseerd op hun series, zoals Stranger Things.
Klanten andere vormen van entertainment aanbieden is immers een goede zet zodat ze meer te doen zullen hebben als ze alle series en films al hebben bekeken, en mobiel gamen is natuurlijk de ideale trend hiervoor.
Mobiel gamen is dus niet alleen populair in de specifieke gamingsector, maar dus ook bij randsectoren zoals de net vermelde streamingsdiensten, in het onderwijs, en bij iGaming (online gokken).
Online casino’s proberen zich immers ook van de sterke concurrentie te onderscheiden door bijvoorbeeld verschillende betaalmethodes aan te bieden (denk aan een cryptocurrency of ideal casino), en door hun spellen compatibel te maken op smartphones.
De mobiele gaming markt groeit immers enorm, heel veel sectoren springen op die trend, en dat is Netflix dus ook niet ontgaan.
Afschaffen van bingen?
Maar … het bedrijf wil niet alle eieren in dezelfde mand steken, en hoewel het goedkopere abonnement en de mobiele games wellicht een prima zet zijn die klanten zullen overtuigen om hun abonnement te houden, overweegt Netflix dus ook om bingen af te schaffen.
Het nieuwe systeem zou dan zeer vergelijkbaar zijn met dat van HBO, of zelfs met de gewone televisiezenders: in plaats van alle afleveringen van een serie meteen te krijgen, zal je bij een nieuwe release telkens een weekje moeten wachten voordat je een nieuwe aflevering kan bekijken.
Voor films op Netflix zal er geen verschil zijn.
Dit verplicht klanten om hun abonnement voor een langere tijd te houden, en ze zijn dus minder geneigd om dit op te zeggen en aan streaming hoppen te doen.
Het is nu maar de vraag of het afschaffen van het concept dat Netflix bekend en populair heeft gemaakt een goed idee is.
Als de concurrentie wel bingen blijft aanbieden, en Netflix niet, is de kans groot dat deze zet averechts zal werken.











